تحقیق رژیم غذایی در افراد دارای اضافه وزن

دسته بندي : علوم پزشکی » بهداشت عمومی
توضیحات:
دانلود تحقیق با موضوع رژیم غذایی در افراد دارای اضافه وزن،
در قالب word  و در 43 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن:
مسأله چاقي كه امروزه به صورت يكي از مشكلات اساسي زندگي انسان قرن بيست و يكم درآمده است، داراي سابقه‌اي تاريخي بالغ بر بيست هزار سال مي‌باشد. تحقيقات باستان شناسي صورت گرفته و نيز وجود تنديس ها و سنگ نوشته هايي منقش به تصاوير افراد چاق، حاكي از آن است كه انسان‌هايي كه سالها قبل از ما در اين دنيا زندگي مي‌كرده اند نيز با مفهوم چاقي آشنايي داشته‌اند.گروهي از محققان تغيير در نوع زندگي بشر و نيز تغيير در عادات غذايي انسان‌ها در دوران پالئوليتيك را عامل گسترش چاقي در افراد بشر مي‌دانند. در اين دوران انسان‌ها به تدريج دست از كوچ‌نشيني و مهاجرت برداشته، در نواحي مساعد از نظر آب و هوا سكني گزيدند كه اين مسأله خود به تنهايي نقش مهمي در كاهش فعاليت فيزيكي انسان‌ها در آن دوران داشت. از سوي ديگر اقامت دائم در نواحي حاصلخيز موجب رونق كشاورزي در اين نواحي گشت كه اين مسأله نيز موجب تغيير قابل ملاحظه‌اي در عادات غذايي انسان‌ها شد. به طوري كه غذاهاي سرشار از پروتئين كم‌كم جاي خود را به غذاهاي داراي كربوهيدرات بالا دادند.كاهش فعاليت فيزيكي و روي آوردن به مصرف غذاهاي داراي مقادير بالاي كربوهيدرات موجبات بروز چاقي در انسان‌ها را فراهم آورد. مصريان باستان بارها و بارها در متون پزشكي كهن خود به چاقي اشاره داشته‌اند و از چاقي به عنوان نوعي بيماري ياد كرده‌اند. در متون پزشكي چين باستان نيز از چاقي به عنوان يكي از علل كاهش طول عمر انسان اشاره شده است. هنديان قديم نيز فعاليت فيزيكي و رژيم غذايي مناسب را از اصول اوليه زندگي سالم تلقي مي‌نمودند(مقدسزاده، 1389).
بقراط كه او را پدر علم پزشكي مي دانند بروز مرگ هاي ناگهاني در افراد چاق را بيش از افراد عادي ذكر كرده است. او به افرادي كه قصد كاهش وزن داشتند توصيه مي كرد كه قبل از مصرف غذا به تمرين هاي ورزشي پرداخته و بلافاصله پس از اتمام غذا در حاليكه هنوز در حال نفس نفس زدن مي باشند غذاي خود را ميل كنند. بقراط همچنين، براي كاهش وزن افراد چاق از رژيم هاي غذايي سرشار از چربي استفاده مي كرده است. وي معتقد بود، كه فرد چاق با مصرف زياد غذاهاي پر چرب كم كم از اين قبيل غذاها خسته شده، دست از پر خوري بر مي دارد. وي همچنين به افراد چاق توصيه مي كرده است كه يك نوبت در روز غذا بخورند، بر روي تخت خواب هاي سخت بخوابند و بدون كفش راه بروند(همان منبع).
گالن  پزشك و دانشمند يوناني كه كتب مهم و تأثيرگذاري در زمينه طب به رشته تحرير درآورده است، در درمان چاقي توجه ويژه اي به ورزش و فعاليت بدني داشته است. او به افراد توصيه مي كرده است كه به ورزش بپردازند و بلافاصله بعد از ورزش در حاليكه نفس هاي عميق مي كشند به ماساژ قسمت هاي مختلف بدن خود بپردازند. او همچنين به افراد چاق توصيه مي كرده است كه از غذاهاي كم انرژي استفاده كنند. پس از ظهور اسلام و گسترش علم پزشكي در ميان مسلمانان، پزشكان مسلمان نيز رو به مقابله با چاقي و عوارض آن آوردند كه به نظر مي رسد بسياري از روشهاي درماني آنان از گالن اقتباس شده بود. آنها به افراد چاق توصيه مي كردند كه از غذاهاي پر حجم و كم انرژي استفاده كنند، قبل مصرف غذا استحمام كنند و به فعاليت هاي سنگين بدني بپردازند(نقل از مقدسزاده، 1389).
ابن سينا پزشك مسلمان و دانشمند بزرگ ايران به بيماران خود توصيه مي كرد كه تا زمانيكه وعده غذايي قبلي آنها كاملاً هضم نشده از مصرف وعده جديد غذايي پرهيز كنند. همچنين، رژيم غذايي مورد تأييد وي داراي مقادير فراوان سبزيجات و مواد گياهي بوده است. او عقيده داشت كه بايد مصرف مواد غذايي حاوي مقادير زياد چربي و نمك را به حداقل رساند. ابن سينا از جمله افرادي است كه به بحث چاقي كودكان و عوارض نامطلوب آن در اين گروه سني اشاره داشته است. وي به والدين كودكان توصيه مي كرده است كه از دادن مقادير زياد مواد غذايي به كودكان خود بپرهيزند، چرا كه اين مسأله موجب روشن شدن رنگ ادرار كودك مي شود. ابن سينا معتقد بوده است كه مصرف بيش از حد غذا و نيز چاقي كودكان موجب افزايش بروز حملات تشنج در كودكان مي شود(همان منبع).
رازي ديگر دانشمند مسلمان ايران از چاقي به عنوان يكي از علل مهم نازايي ياد كرده است. وي معتقد بوده است كه وجود چربي زياد موجب خفگي سلول جنسي نر مي شود. از سوي ديگر رازي نيز مانند ابن سينا معتقد بوده است كه چاقي از جمله عواملي است كه موجب افزايش بروز حملات تشنج در كودك مي شود.
و . . . .


فهرست مطالب:
مقدمه
تعاریف
اهميت پرداختن به چاقي
شیوع چاقی
سبب شناسی چاقی
عوامل زیست شناختی و ژنتیک
فعالیت جسمی
عوارض و عواقب چاقی
اضافه وزن  و افسردگی
اختلالات خوردن
اختلال خوردن با ولع
درمان های اضافه وزن
رژیم درمانی
جراحی
روان درمانی
اضافه وزن در دیدگاههای روانشناسی
و . . . .
رفرنس درون متنی دارد
منابع دارد
دسته بندی: علوم پزشکی » بهداشت عمومی

تعداد مشاهده: 2491 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 43

حجم فایل:80 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 43 صفحه، قابل ویرایش.