پژوهش تعاریف، ابعاد ونظریات تعهد سازمانی

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
توضیحات:
دانلود تحقیق با موضوع تعاریف، ابعاد ونظریات تعهد سازمانی،
در قالب word و در 25 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن:
در ادبیات روان شناسی اجتماعی مفهوم نگرش¬ها از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است آلپورت(1935، به نقل از اگارد ، مارنبورگ  و لارسن ، 2008)، در مقاله¬ای که پژوهش¬های مربوط به نگرش¬ها را بازنگری می¬کرد، اظهار داشت که مفهوم نگرش شاید متمایزترین و ضروری¬ترین مفهوم در روان شناسی اجتماعی معاصر باشد. تصور بر این است که در محیط سازمانی نگرش¬های مشخص با شخصیت و انگیزش او ارتباط دارند.
در دهه¬های اخیر متخصصین رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی نسبت به نگرش¬های شغلی توجه خاصی نموده¬اند. نگرش¬های متعددی در رابطه با فعالیت¬های شغلی وجود دارد. مطالب زیادی در رابطه با کنش و جاذبه میان افراد در دسترس است؛ مثلاً نگرش¬های ما نسبت به دیگر افراد. هر چند نگرش¬هایی که بیش از همه¬ی مورد پژوهش قرار گرفته¬اند آن¬هایی هستند که با احساس کلی شخص نسبت به شغل سروکار دارند (مک موری ، پیرولا- مرلو ، ساروس  و ایسلام ، 2010). از جمله نگرش¬های شغلی مهم تعهد سازمانی می¬باشد که در این پژوهش به آن پرداخته شده است.
مفهوم تعهد سازمانی در کارمندان اخیراً در ادبیات تحقیق به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است. داشتن طرح و هدف در سازمان به تنهایی اثربخشی سازمان را تأمین نمی¬کند، ولی اگر شروط زیربنایی نیز وجود داشته باشد، اعضای سازمان به سختی و بدون رغبت از اهداف سازمان حمایت خواهند کرد (نجیب¬زاده، 1385).
واژه¬ی تعهد سازمانی یک واژه¬ی چندبعدی است که شامل اشتیاق به حفظ عضویت خود در سازمان، اعتقاد به قول ارزش¬ها و اهداف سازمان و علاقه به جد و جهد در قبال سازمان باشد (پروماروپان ، سعوفی ، راجاکاسیم  و بالاکریشنان ، 2013).
تعاریف متعددی را می¬توان برای تعهد سازمانی برشمرد. تعهد مفهومی چندبعدی و پیچیده است؛ به طوری که در تئوری¬ها و تحقیقات به شکل¬های متفاوتی آن را تعریف کرده¬اند.از نظر بکر، تعهد تمایل به انجام مستمر مجموعه فعالیت¬هایی است که به خاطر ذخیره شدن اندوخته¬ها و سرمایه-گذاری¬های پیشین بوده که با ترک سازمان، این اندوخته¬ها از بین می¬رود (بکر ، 1992). گراسکی (1966)ماهیت رابطه¬ی فرد با سازمان خود را به صورت یک تعهد سازمانی تعریف می¬کند. هال و همکاران (1997، به نقل از چتین  و پکینس ، 2011)، تعهد را فرایندی می¬دانند که از طریق آن، اهداف سازمانی و عضو سازمانی تا حدود زیادی در هم ادغام می¬شوند. همچنین کانتر ، تعهد را به عنوان تمایل افراد به در اختیار گذاشتن انرژی و وفاداری خویش به نظام اجتماعی تعریف می¬کند (چتین و پکینس، 2011).
و . . .


فهرست مطالب:
تعهد سازمانی
نظریه¬های مربوط به تعهد سازمانی
نظریه یا الگوی تعهد سازمانی استیرز
الگوی سه گانه¬ی اثرگذار بر تعهد سازمانی استیرز و همکاران
مدل سه بخشی تعهد سازمانی آلن و مایر
نظریه یا الگوی تعهد سازمانی ماتیو و زاجاک
الگوی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی
رفرنس درون متنی دارد
فهرست منابع
دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 3438 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:298 کیلوبایت

 قیمت: 50,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 25 صفحه، قابل ویرایش.