تحقیق جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی

دسته بندي : علوم انسانی » روان شناسی
توضیحات:
دانلود تحقیق با موضوع جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی،
در قالب doc و در 17 صفحه،


بخشی از متن:
- جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی
- منزلت و فواید صبر و سکوت در ادب فارسی

صبر و سكوت به عنوان دو فضيلت برجسته در تكامل اخلاق و رفتار انسان‌ها در ادبيات منظوم و منثور فارسي جايگاه والايي دارد. ادبيات منظوم فارسي سرشار از نكات دل انگيز و زيبايي در خصوص اين دو مضمون است و شاعران فارسي زبان در ادوار مختلف مضامين بكر و پسنديده‌اي در اين باره خلق كرده‌اند.  به يقين مي‌توان گفت كه در آثار همة شاعران از دوران گذشته تا كنون پيرامون اين دو محور نكته پردازي‌هاي زيبايي انجام گرفته است و همة آنان  اين دو فضيلت را  ستوده‌اند. پرداختن به صورت  خاص به اين مبحث در ادبيات فارسي، خود  پژوهشي واحد و مستقل را مي‌طلبد. لذا در اين بررسي به جايگاه صبر و سكوت در آثار برجسته‌ترين شاعران فارسي زبان به عنوان پيش درآمدي براي ورود به موضوع خاص اين  تحقيق مي‌پردازيم. عطار صبر و خاموشي را تنها را رسيدن به قلّة معرفت و حقيقت مي‌داند. او تفكّر و  تأمل در خويشتن را  طريق دريافت گوهر معني و رسيدن به هدف نهايي توصيف مي‌كند:
« گر سر کار می‌طلبی صبر کن  خموش                   تا صبر و خامشیت رساند به منتها»
(عطار،1380: 702)
او غور و فرورفتن در  خويشتن در تنهايي و سكوت به منزلة رهايي وصول به كّل حقيقت تفسير مي‌كند و مي‌گويد:
   « همچو غوّاصان دم انر سينـــه كش                  گر چه دريا همـــدمي مي بايدت»
(همان: 14)
عطار، خاموشی و صبر را بهترین راه و روش براي نيل حقيت معرفی می‌کند. او معتقد است خاموشی و سکوت بهترین شراب معنوی برای روح و جان آدمی می‌باشد، و آن را نقد جاودانی میخواند، او در مجموعه آثارخود خاموشی را پیشة عاقلان میشناسد. او خاموشی را «طریق اهل راه»، «چراغ جان جان»، «نظام ملک»، «طریق صالحان جهان پر صدا»، علم‌الیقین»، «سلمان راه»، «بهشت با نعیم»، «کلید جنت»، «عامل فراغت از جهان»، «عامل خلاصی از بدان» معرفی می‌کند و چنین می¬گوید که فرد صابر خاموشی وِرد و سخن اوست و او هرگز با ناهلان سخن نخواهد گفت و لذا باید به صابران اقتدا کرد و طریق خاموشی برگزید تا آن که هدایت شد و دین و دنیای آدمی نیکو گردد و در بین فاجران نیست و نابود نشود.


«ای بــــــرادر گر تو هستی حق طلب                 جــــــــــز بفرمان خدا مگشـای لب
گر خبر داری زحـــــــــــی لایمـوت                 بر دهـــــــــان خود بنه مهر سـکوت
ای پسر پنـــد و نصیحت گــــوش کن                گــــــر نجاتی بایدت خامــــوش کن
هـــــــــــــر کرا گفتار بسیارش بود                  دل درون سینه بیمـارش   بــــــــود
عاقـــــــلان را  پیشــه خـاموشی بود                 پیشـهٔ جـــــــاهل فراموشـی بـــــود
خامشی از کـــذب و غــیبت  واجبست                آب هســت آن کو بگــفتن راغبــسـت
ای بـــــــــرادر جز ثنای  حـق  مگـو                 قــول حــق را از بـــــرای دق مـــگو
هــــــــر که در بند عبارت مــی‌شـود                 هرچـــه دارد جمـله غارت مــــی‌شود
دل ز پـــــــر گفتن بمیرد در بــــدن                 ارچه گفتـــارش بـــــــود آنـدر عدن
وانکه سعی انـــدر فــصاحت مــی‌کند                 چــهره دل را جـــــــراحت می‌کــنـد
رو زبان را در دهـــــان محـــبوس دار                 وز خـــلایق خویـــش را  مأيوس دار»
(عطار، 1383: 104)
و . . .
دسته بندی: علوم انسانی » روان شناسی

تعداد مشاهده: 1944 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 17

حجم فایل:55 کیلوبایت

 قیمت: 54,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب doc و در 17 صفحه،